Ini adalah belog contest saya.. My personal belog as below.. Sila lah klik..

Masyimalo Heart

Wednesday, April 6, 2011

2ND GIVEAWAY MAKBED'S JOURNAL


Nak join klik banner

KEnangan mengandungkan Ar-Rayyan memang aku kenang la seumur hidup...

Satu sebab ni pertama kali aku mengandung.. Kedua, sebab aku mabok tahap kronikkk punye.. 5 bulan aku mabok ko... 5 bulan pertama tu, aku takleh makan apa pun, makan je muntah, asal makan je muntah.. Tengok ansi je pun aku muntah huhuhu...

Bau masakan perfume, apa2 bau sume busuk bagi aku.. Jangan la berani2 ko pakai perfume memang kene maki je la.. Huhu pastu aku sangat comot ye time peknen tak berseri langsung... Tak shukeee!!!

5 bulan aku suffer gitu, memang terseksa la... Aku hanya buleh minum air manis dan makan roti je.. Yang ajaib nye cukup je 5 bulan, aku tingin nak makan Tepayanki siap menages2 sebab takde sape nak teman aku makan masa tu aku kat opis.. Tepon la husben mengadu, husben pujuk kata balik keje gi makan.. tu la nasi pertama aku jamah selepas 5 bulan.. Lepas tu terus kuat makan okay HAHAHA sepanjang peknen berat aku cuma naik 12kg je.. huhu sikit je kan.

Kenangan berpantang Ar-Rayyan hurmmmm kalau aku baca entri orang lain, kebanyakkannye anak2 meragam, takmo tido malam.. Nak melekap je..

Tapi bagi aku, aku bersyukur sesangat.. Alhamdulillah sepanjang berpantang Ar-Rayyan tak pernah buat perangai gitu.. macam tau2 je mama die bersalin czer… Tu la orang kata Allah tu Maha Adil, aku mungkin mengalami kepayahan time peknen kan die selama 5 bulan tapi bila die lahir, sikit pun die tak susahkan aku.. Syukur!

Masa awai2 bersalin, memang payah aku nak bergerak, sebabnye czer kan, tapi aku mmg takde nak manja2 lebey2 lagi bila masuk hari ke7 Ar-Rayyan kene kuning,

So bawa gi Al-Islam kene amek darah kat kaki.. Masa amek darah tu tak sanggup aku nak tengok.. Takut die sakit tapi Alhamdulillah die tak nages kuat pun hanya EKKKKKK je sikit..

Then sebab bacaan kuning lebey 10, Ar-Rayyan kene tahan wad.. Bermulalah episode ngeri dalam idop aku.. Wad yg satu floor ngan nuseri takde kosong, so aku kene dok wad tingkat 4.

Nuseri tingkat 1 di mana Ar-Rayyan ditempatkan dalam lampu…Sebabkan aku memang nekad dalam hati nak BF Ar-Rayyan tanpa tambahan sebarang susu formula, so aku pun admitted sekali Semata2 nak susukan Ar-Rayyan… Baby yg dok bawah lampu UV korang tau la camne kuatnye nyusu, kejap2 haus, sebab kering kan dok bawah lampu… Every one hour aku akan bangun merangkak2 la dari katil then jalan slow2 naik lif turun ke nuseri tok BF Ar-Rayyan..

Bila malam pun gitu, kejap2 nurse kejut bagitau anak nak susu.. Hati ibu kan, bila tau je anak nages nak susu, aku pun meloncat je turun dari katil tanpa sedar yg diri tu berjahit tang perot…

2 hari 1 malam kat wad penyudah nye menyebabkan luka tang ari-ari aku tu sakit… Tapi mujur la luka tu tak terbukak kan… Cuma berair je, bila balik rumah aku jaga baik2 luka tu, makan pati ikan haruan...

Dah balik rumah, rutin cam bese.. Tungku, berlumur badan ngan rempah apa ntah, tapi syukur sebab Ar-Rayyan tak banyak ragam..

Pagi pas je mandi, die akan menyusu then tido.. So aku leh la menguruskan diri sendiri nak mandi ke hape kan…

Kang lapar die jaga, bagi susu tido balik.. Ar-Rayyan memang aku tak pernah ajar tido buai, dia tido bawah je.. Alhamdulillah sampai skang, tu orang kata nak ajar anak dari lahir.. Kalau kiter tak biasakan die takkan biasa punye lah..

Kalau malam, pas Magrib je kompem die akan lena sampai ke pagi, tak pernah satu malam pun die berjaga or menages masa dalam pantang… Aku bersyukur sesangat tang ni..

Alhamdulillah ..

Dugaan kedua masa pantang, aku kene bengkak susu huhu sampai demam2 mengigil2 satu malam…

Memang seksa sangat masa tu, ngan keadaan aku nak angkat paler pun tak boleh.. Seksa sangat aku nak BF Ar-Rayyan masa tu..

Seb bek la, pas je gi kenek, makan antibiotic sumenye kembali pulih… Yang bestnye, aku tak sedar pun aku bengkak susu, aku cuma sedar bila tetibe aku demam mengigil2.. Mak aku ingat aku bentan tapi bila cek2 tengok breast aku dah merah sebelah...

Jumpe doctor, doctor kata dha kene blocked duct, agak bahaya kalau dah sampai tahap masititis.. Yang ni leh google macam mana tanda2 die.. Tu yang doctor bg aku antibiotik, seb bek la baik....

Aku habes pantang je hari ke 45 tu raya haji.. HAHAHHA sangat seronok sebab aku dah leh makan, tapi takde la over... Asal rasa sudah...

Kalau orang lain rasa terok masa dalam pantang, aku plak rasa seronok sangat.. Happy giler.. Sebabnye time tu la, aku boleh rehatkan badan kepala aku, takyah nak pk pasal keje, pasal masak ke hape.. Aku cuma jaga anak dan jaga diri aku... Masak pun ada orang masakkan.. Ha bukan selalu dapat gitu.. HEhehe

Tu je la nak share kut hehhee..


1 comment:

Makbed said...

thanks sebab join ek..
makbed respek ko sebab ko mmg tahan sabar menyusu Rayyan. Pas salin ni kalu nak tau pape, aku refer ko. ko kan cam sifu bf . kekekeke...